De eerste weken in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rianne Kesteren - WaarBenJij.nu De eerste weken in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rianne Kesteren - WaarBenJij.nu

De eerste weken in Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Rianne

13 September 2015 | Zweden, Stockholm

Lieve allemaal,

ik heb langs getwijfeld of ik een blog bij zou gaan houden over mijn avontuur in Stockholm of toch niet. Maar veel mensen willen weten hoe het hier bevalt, dus dan is dit wel een makkelijke manier. Daarnaast weet ik van mezelf dat ik kleine momenten gauw vergeet, dus het is voor mij ook een mooie manier om deze periode in mijn leven goed te kunnen onthouden en het later allemaal nog eens terug te kunnen lezen. Ik ben benieuwd of ik genoeg discipline en tijd heb om de blog bij te houden... We zullen zien.

Voor het geval dat er mensen zijn die niet weten wat ik precies doe in Stockholm: ik volg 2 internationale vakken aan de universiteit in Stockholm en daarnaast woon ik bij een familie en werk als hun au pair.

Ik ben hier nu ongeveer 3 weken. Op 21 augustus ben ik van Amsterdam naar Stockholm gevlogen. Daar werd ik opgehaald door het gezin bij wie ik de komende maanden woon. Ik heb hier een hele fijne kamer, de omgeving is prachtig, de kinderen zijn leuk en de ouders erg aardig. Ik voel me hier al vanaf de eerste seconde thuis. Mijn eerste weekend in Stockholm heb ik gebruikt om de omgeving en het gezin een beetje te leren kennen en een keer naar de universiteit te fietsen. De route naar de universiteit is prachtig! En onderweg kom ik reeën tegen in plaats van auto's. Zo leuk!

De maandag erop begon mijn introductieweek op de universiteit. Ik vond niet dat er enorm veel activiteiten werden georganiseerd, maar de activiteiten die er waren, waren wel leuk. Ik heb een tour over de campus gehad, een groot feest in de stad, een picknick op campus en een bustour door de stad. Verder moest ik deze week nog vrij veel dingen regelen op de universiteit; registratie voor vakken, een persoonlijk nummer, inschrijving bij de bibliotheek en nog wat zaken. Ik heb dus ook vooral veel in de rij gestaan, want er zijn 1200 internationale studenten dit semester, die al deze zaken ook moesten regelen.

Naast dat het mijn introductieweek was, was het ook de week dat mijn zusje Stockholm kwam bezoeken. Gelukkig had ik genoeg tijd om ook nog leuke dingen met haar te doen. We hebben een mooi uitkijkpunt bezocht, door het oude centrum gelopen, mega grote ijsjes gegeten, een stadstuin bezocht en daar naar een bandje geluisterd, musea bezocht, in een restaurant met prachtig uitzicht gegeten, een stadsstrand bezocht, gekajakt en geshopt. Ook is Saskia een avond op bezoek geweest bij het gezin waar ik woon. Het was leuk om haar alle plekken te laten zien die ik komende tijd mijn thuis mag noemen. De vrijdag van mijn eerste week in Stockholm was meteen mijn verjaardag. Gelukkig heb ik een super leuke dag gehad. 's Ochtends werd ik door het gezin wakker gemaakt met verjaardagsliedjes en groene, Zweedse prinsessentaart (een heerlijk ontbijt!). 's Middags heb ik me met Saskia vermaakt en 's avonds was er een leuk studentenfeestje bij mij in de buurt.

Ik heb tot nu toe al zoveel mensen ontmoet uit zoveel verschillende landen! En langzamerhand begin ik sommige mensen nu ook wel wat beter te leren kennen. Ik ga vooral veel om met Gabriela uit Brazilië, Maria uit Duitsland, Pauline uit Frankrijk, Victoria uit Amerika en Jenny uit Zweden. Ik heb al veel leuke dingen gedaan met deze mensen. Er is bijvoorbeeld een pub op de campus waar we regelmatig afspreken om wat te drinken. Ook ben ik naar een vuurwerkconcert geweest, heb ik mooie stukken gefietst, gepicknickt, heb ik me aangesloten bij een soort filosofie/disussiongroep, ben ik een escape room geweest en heb ik regelmatig een fika genomen met deze mensen. Een fika is een Zweedse traditie waarbij je een kopje koffie drinkt en iets lekkers eet. Een traditie die ik wat mij betreft meeneem als ik terugkom naar Nederland. Vooral de kanelbullar bevallen me erg goed hier.

Naast leuke mensen ontmoeten moet ik natuurlijk ook gewoon studeren en werken. Ik breng de kindjes van het gezin meestal 's ochtends naar school en soms haal ik ze 's middags weer op en soms ben ik 's middags op de universiteit. Het vak dat ik nu volg gaat over de implementatie van de rechten van het kind en is redelijk interessant. Ik moet voor komende week een paper schrijven over de implementatie van het UNCRC in India, dus daar ga ik zo maar eens aan beginnen. Daarnaast volg ik Zweedse lessen. Het lezen van het Zweeds gaat redelijk goed, want het lijkt behoorlijk op een combinatie van Nederlands, Duits en Engels. Maar het luisteren en spreken vind ik wel moeilijk, aangezien de woorden soms anders uitgesproken worden dan je zou verwachten en veel woorden aan elkaar geplakt lijken te worden in zinnen. Ik moet me er binnenkort maar eens goed in gaan verdiepen, want over 3 weken heb ik al mijn eerste Zweedse tentamen.

Verder staan er genoeg leuke dingen op de planning voor de komende weken; een filmavond, een theatervoorstelling en een weekendje weg naar het Dalarna-gebied in Zweden. En waarschijnlijk ook nog genoeg leuke avonden in café Bojan op de campus en leuke middagen in het mooie centrum van Stockholm. Het weer is tot nu toe geweldig hier, dus ik geniet ervan zo lang het nog duurt.

Tot nu toe vermaak ik me hier enorm goed, ik voel me helemaal thuis en hoef hier niet snel meer weg.

Liefs,
Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 4673

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2015 - 30 Juni 2016

Studeren in Stockholm

Landen bezocht: